Сдружение ЦОПСИ проведе граждански мониторинг на съдебните дела заведени срещу общините от област Ямбол

Обща информация за проведения мониторинг

 

      В периода  от 09.02.2023 г. до 09.06.2023 г. включително, беше извършен мониторинг на водените съдебни дела, страна по които са петте общини от Област Ямбол, както следва: Община Ямбол, Община Тунджа, Община Стралджа, Община Елхово, Община Болярово.

     Дейността се извърши от мониториращ екип от сдружение ЦОПСИ включващ: ръководител на експертни групи, 2-ма експерта по мониторинг и експерт ИТ. Мониторингът обхвана действията на общините от последния 4- годишен мандат на местната власт, включително и по някои съдебни дела заведени от предишния период. За провеждане на мониторинга беше приложена методика, разработена от изпълнителния екип на ЦОПСИ. Документирането на резултатите от проведения мониторинг ставаше чрез попълване на оценъчна карта с предварително изготвени показатели, които максимално обхващат дейността на съответните структури.

 

Използвани методи за провеждане на мониторинга

 

  1. Събиране на информация от официални електронни страници:
  1. Наблюдение на съдебни дела свързани с целевите общини от област Ямбол

 

  1. Запитвания до всяка от целевите общини по реда на Закона за достъп до обществена информация ( ЗДОИ)

 

  1. Преглед и анализ на документи: протоколи и решения на Общинските съвети към съответните общини, във връзка с предприетите действия от същите след отмяна от Административен съд –Ямбол или Върховен административен съд на различни техни Наредби или Решения

 

Основни резултати от проведения мониторинг

 

            През наблюдавания период са водени различни по характер дела – административни, административно-наказателни, граждански, по които страна са наблюдаваните общини. Най –голям брой са делата с административен характер,  по които Общините /техни органи и Общинските съвети/  са насрещна страна по жалби,  доколкото  общините са администрации по Закона за администрацията и актовете на техните органи засягат различни права и законни интереси на граждани, юридически лица и други организации и администрации, регулирани от кръга на административното право.

            Затруднение представляваше проследяването на развитието на случая през различните инстанции, доколкото в сайтовете на окръжен съд -Ямбол и върховните съдилища при последващ инстанционнен контрол не винаги са предвидени възможности  за проверка по предходна инстанция.

             На следващо място, бе необходимо да се поиска информация от самите мониторирани общини по реда на ЗДОИ относно предприети действия във връзка с водене на делата и в  последствие – за търсене на отговорност от служители в общината при отмяна на актове на техни органи, доколкото такава информация не е публична. Следваше да бъде отговорено на следните въпроси от оценъчната карта:

  • Има ли общината разписани правила за защита на обществените интереси при завеждане на съдебни дела срещу нея?
  • Какви конкретни стъпки е предприела общината във връзка със заведените срещу нея дела?
  • Има ли наказани отговорни лица във връзка със заведените съдебни дела срещу общината?
  • Дали и как общината информира гражданите за развитието и решенията по заведените срещу нея дела?

 

От отговорите  на въпрос 4.4, подаден по ЗДОИ става ясно, че Общините  нямат регламентирано задължение да предоставят информация на гражданите по дела заведени срещу нея, тъй като законодателят не е регламентирал нормативно задължение на общините да предоставят информация на гражданите във връзка с хода на заведените срещу тях дела.  Ако, все пак някой, гражданин реши да направи справка в официалните страници на съдилищата на Република България, то той трудно би се ориентирал в търсенето. Това е така защото системата на тези страници борави с точна информация /номер на дело, година на завеждане, вид съдебен акт и т.н./, която често пъти гражданите нямат.

        Установи се също, че не само Районна прокуратура повдига протести против Наредби на Общинските съвети, но отделни юридически и  физически лица също предприемат действия по съдебен ред, за да потърсят защита на свои нарушени права и законни интереси.  

       За посочения период няма наказани служебни лица от общините, във връзка със заведени  съдебни дела срещу отделните Общини.

        Добра практика в Общините е делегирането на отделни права на кмета като административен орган на неговите заместници или на секретаря на общината.

        В наблюдаваните общини, няма разработени и утвърдени правила за защита на обществените интереси при завеждане на съдебни дела срещу нея, тъй като в нормативната уредба няма изрично изискване за изготвяне на правила с визирания предмет.

        Не прави добро впечатление, с оглед контрол на публичните средства и отстояване на публичните интереси, отговорът на Община Ямбол, че не е може да се предостави информация за броя и резултата от водените от нея и срещу нея дела, защото това изисква изготвяне на нарочна справка, което не е предвидено в ЗДОИ. Останалите общини от област Ямбол ни предоставиха такава информация.

 

Препоръки за подобряване на работата на общините с гражданите

 

  1. Според нашата преценка е добре да има раздел в сайта на Общината, в който кратко да се резюмира хода на делата или решенията на съответния съд. Тъй като съдебните актове са публично достояние, от законодателна гледна точка не би следвало да има проблем те да бъдат публикувани. Нашият екип счита, че по този начин би се осигурила по-голяма прозрачност и по-добра информираност сред гражданите за действията и решенията на общината.

 

  1. Сходна препоръка с гореописаната е да се изготви регистър на съдебните дела заведени от и срещу от общината.

 

  1. Добре би било, с оглед подобряване на административното обслужване и публичността относно тяхната законосъобразна дейност, в наблюдаваните общини да бъдат разработени  и утвърдени правила за защита на обществените интереси при водене на съдебни дела, по които Общинската администрация и Общинския съвет  са страни.

 

  1. В годишния отчет на общината, би било добре да бъде включена точка, в която да се информират гражданите, за разходваните средства по съдебни дела – ако са направени такива през съответната година.

 

  1. Общините да актуализират по-често подзаконовите си нормативни актове и да ги синхронизира с националното законодателство, за да се избягват конфликти с граждани, граждански организации и други субекти на правото.