Официален старт на предизборната кампания

Официално от днес, 29 септември, започна предизборната кампания за местните избори на 29 октомври. Тя ще продължи до полунощ на 27 октомври.

Регистрирани в Централната избирателна комисия за участие в местния вот са общо 58 партии и 9 коалиции.

В сряда ЦИК определи номерата в бюлетината на политическите формации. Номерата на местните коалиции и независими кандидати в бюлетината следват номерата на партиите и коалициите, съгласно поредността на вписване на заявленията в регистъра на общинските избирателни комисии.

В решението на ЦИК се посочва, че предизборната кампания се води на български език.

Гражданите, партиите, коалициите, местните коалиции, инициативните комитети, кандидатите и застъпниците имат свобода на изразяване и на предизборна агитация в устна и писмена форма на предизборни събрания, а също и чрез доставчиците на медийни услуги.

 

Кандидатите за общински съветници и за кметове и партиите, коалициите, местните коалиции и инициативните комитети, регистрирали кандидати, имат право на еднакъв достъп до източниците на информация, която им е необходима за целите на предизборната кампания.

Предизборните събрания са публични, като за реда при провеждането им отговарят организаторите и органите на Министерството на вътрешните работи. Събранията се организират съгласно Закона за събранията, митингите и манифестациите.

От ЦИК уточняват, че предизборна агитация е призив за подкрепа или за неподкрепа на кандидат, партия, коалиция, местна коалиция или инициативен комитет при участие в изборите за общински съветници и за кметове на 29 октомври 2023 г. Наименованието и символите на партия и коалиция, поставени върху предмети, в които не се съдържа призив за подкрепа, не се смятат за агитация по смисъла на Изборния кодекс.

По време на предизборната кампания кандидатите, партиите, коалициите, местните коалиции и инициативните комитети могат да изготвят и разпространяват плакати, обръщения и други агитационни материали, като на всеки материал задължително се отбелязва от чие име се издава.

Всеки агитационен материал съдържа информация, че купуването и продаването на гласове е престъпление, като информацията заема не по-малко от 10% от лицевата площ на агитационния материал и е разположена в обособено поле. В аудио- и аудио-визуалните материали тази информация се съдържа като недвусмислено и разбираемо послание.

Предизборната агитация се забранява 24 часа преди изборния ден и в изборния ден.

До приключването на изборите се забранява унищожаването и заличаването на агитационни материали, поставени по определения в Изборния кодекс ред, както и публикуването и излъчването на анонимни материали, свързани с предизборната кампания; използването на агитационни материали, които застрашават живота и здравето на гражданите, частната, общинската и държавната собственост и безопасността на движението; агитационни материали, които накърняват добрите нрави и накърняват честта и доброто име на кандидатите.

Забраняват се агитационни материали, съдържащи герба и/или знамето на България и/или на чужда държава, както и религиозни знаци или изображения; използването на държавния и общинския транспорт за предизборна агитация; провеждането на предизборна агитация в държавни и общински учреждения, институции, държавни и общински предприятия и в търговски дружества с повече от 50% държавно или общинско участие в капитала; провеждането на предизборна агитация на работните места от лица на изборна длъжност в синдикалните и работодателските организации; предизборна агитация от служители на вероизповеданията; поставянето на агитационни материали на партии, коалиции и инициативни комитети в изборните помещения, както и на разстояние, по-малко от 50 метра от входа на сградата, в която е изборното помещение, през изборния ден и до края на гласуването; в търговска реклама да се отправят политически внушения в полза или във вреда на една или друга партия, коалиция или инициативен комитет или кандидат.