Ямболци, Ямбол и неговите забележителности: Да отворим страницата на фамилия Козловски…

Христина Женкова – Регионален исторически музей

   Уважаеми читателю, повечето от нас обръщайки се назад към корените на  своята фамилия  можем да изброим предците си най- много до прадядо и прабаба. А за роднини като братовчеди и по-малко. Днес ще ви представим корените на един български род Козловски от Ямбол, съществуващ вече повече от две столетия.

През 80-те г. на 20 век в Историческия музей  бяха предоставени от д-р Георги Козловски  сведения за основателите и наследниците на рода. Благодарение на неговите бележки ще се върнем назад във времето проследявайки живота на първите две поколения от рода, но ще усетим и атмосферата и живота в Ямбол през 19 и началото на 20 век.

По време на османското владичество  в българските земи по различни причини се наблюдават вътрешни миграционни процеси. Обикновено това е в резултат на чумни епидемии, холера и др. Цели фамилии напускат родните си места и търсят по-добри и надеждни места, където да се установят. В началото на 19в.  заради холера от с. Скобелево/тогава Кьопекли/ в Ямбол се заселва невръстния Иван Петров и неговата сестра Минка и баща им Петър. Идват тримата, защото семейство става жертва на болестта. Русата, почти бяла коса на малкия Иван е причината майка му да го нарича „моето бяло козленце”, откъдето първо като прякор, а по-късно и като фамилно  се налага Козоолу и Козловски. Вероятно до 1828г. новопристигналите търсят мястото си сред еснафа на Ямбол, а през същата година останал сам брата тръгва след армията на Дибич и се установява в гр. Яш. Намира си подходяща работа, набляга на езиците и самообразованието. И след разрешението на българите да се върнат по родните си места, около 1830г., се завръща в Ямбол. От престоя в Молдова остава руското окончание на фамилията Козловски. За кратко време добрия занаятчия и търговец и със самочувствие човек печели доверието не само на съгражданите си, но и на евреите и турците. Дотолкова, че получава разрешението да отвори дюкян/ работилница за растително масло- яхана/ на най-видното място на чаршията до градския часовник. Не само това, той получава и разрешението да си закупи имот в първия отдел на града. Имота се намирал в близост до дн. читалище”Съгласие”. Търговските и занаятчийските  му умения  печелят многобройна клиентела от всички народности в Ямбол. До края на живота си Иван Козловски се ползва с авторитет и добро име сред еснафа в Ямбол. Неговата предприемчивост се вижда  още в първите му търговски тефтери. От тях се вижда , че в магазина му има няколко отдела за търговия- железария / от Самоков/, дървен  материал / от Пазарджик/, тютюн и бакалница. За кратко време натрупва състояние. Жени се за Спаска, дъщеря на известния и не по-малко богат българин Параскев Петков, живеещ в Каргона. Много бързо невестата разширява  къщата, завързва приятелски и добросъседски отношения със съседките туркини, които многократно ще помагат на семейството при уреждане на отношения с властта.

С течение на времето семейството се увеличава, раждат се пет момчета и две момичета. Състоянието също, търговската дейност се разширява. Иван Козловски вече търгува  на едро с вино, ракия и оцет.

Независимо от богатството   семейството  не парадира и не се големее. Напротив, патриархалния начин на живот е строг и скромен. Обществената деятелност на Иван Козловски се изразява в участието му в първата фаза на борбата за самостоятелна българска църква в Ямбол, а от 1848г. е епитроп на църквата „Св. Георги”.Домът му е мястото където тайно се срещат борците за църковна самостоятелност. Наред с това отделя достатъчно средства за развитието на образованието в Ямбол. Към края на живота си подпомага строителството и издръжката на класното училище  на Добри Чинтулов. В личната му библиотека място намират не само църковни книги, но и” Софронието” с неделни слова на български, книга за живота на Ал. Македонски и др.

През 1862г. Иван Козловски умира  от сърдечен удар след спор и разногласие със съдружника си Атанас. / Интересен факт е, че той също приема фамилното име Козловски и дава друго крило на фамилното име/.

 След 1862г. търговията и производството  поемат тримата по-големи братя, докато малкия Кирил поема към Габровската гимназия, а след това към Робърт колеж в Цариград. Начело на семейството и настойник става най-големият Георги.  Стопанската дейност на фамилията бележи поредния си връх. Според полк. Кирил Козловски в търговския регистър на семейството има списък на селата и градовете, с които братята търгуват- 56 на брой от Ямболско, Елховско, Тополовградско и Одринско. Работилницата за растително масло /яхана/ работи със сусам и произвежда доброкачествен шарлан. Имат кланица за добитък, мандра, а от хамбарите в Ямбол търгуват с жито , ръж , ечемик и царевица. В периода преди  смъртта на патрона Иван и след това търговията и производството са в пълен разгар.

Най-големият син не само поема управлението на фирмата, но е  един от пламенните ямболски патриоти, на които не е чужда идеята за Освобождение. Той става член на ямболския революционен комитет и е избран за касиер. В търговския му тефтер започва да се води графа – комитетска сметка. Покрай събитията в Ямбол отпреди въстанието е арестуван и заточен в гр. Болу , а преди това е в затвора в Одрин. Благодарение на жена му Мария/ американска възпитаничка/ и застъпничество на американски мисионери е освободен.

След Освобождението  Георги Козловски продължава търговската и обществената си дейност. Той е един от радетелите за възстановяване дейността на ямболското читалище, активен член на училищното настоятелство в града. Той е първият, който помага с храни на жителите на гр. Котел след големия пожар през 1894 година. Любознателен, обожаващ творчеството на Виктор Юго до края на живота си през 1904г. помага на съгражданите си и града.  Има четири сина и една дъщеря.

Другите синове на Иван Козловски- Михаил, Петър и Паруш, също се занимават със семейното производство и търговия. Михаил бил известен в града  с освободения си и бурен нрав. Освен да наглежда търговията обичал да наблюдава народни борби, има цял арсенал от различни оръжия, притежава един от най- расовите коне в града и е „трън” в очите на турците. За него турците казват че е „дик Коозлу” / дивият Козловски/. Отделя се от семейното съдружие, създава семейство и има двама сина и две дъщери.

След отделянето на Михаил първи помощник на Георги Козловски става Петър, който като майстор кожухар отваря и малка работилница. Има две дъщери и двама сина. Той остава да живее в бащината къща до читалището, където приключва живота и на майката Спаска.

Паруш Козловски помага в бакалския дюкян и отговаря за яханата. За неговото посещение в Ерусалим и хаджилък дълго време се говори из Ямбол и околностите. Той е и този българин, на който един от най-богатите турци  Галиб бей предоставя дома си по време на Освободителната война. Дом, в който намират убежище десетки ямболци по време на 5-те дни на ужаса през януари 1878г. Няма наследници.

Дъщерите  Щилияна и Минка се омъжват и имат наследници.

Най- малкият син Кирил Козловски е един от храбрите български войни, достигнал чин полковник и основател на запасната организация в България. С неговият живот ви запознахме в предишна публикация.

Пътищата на живота отвеждат наследниците на основателите на рода в различни посоки,  поприща и градове. Разклонението на рода става все по- голямо и днес наследниците могат да се срещнат в София, Бургас, Русе и др. градове.

Уважаеми читателю, надяваме се това представяне на род Козловски да Ви е било интересно. Нашата цел е да провокираме у вас интерес към вашите предци и да направите свое родословие, колкото и трудно да е в днешните условия. Така опазвате и предавате вашата родова памет.

Пожелаваме Ви успех!

Рубриката се реализира със съдействието на община Ямбол