На национално ниво средно около 30 процента ще бъде увеличението на междуселищните превози
Между 1,20 лв. и 1,50 лв. средно ще бъде цената на билета за градски транспорт в страната, коментира в интервю за БТА Магдалена Милтенова – председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи (КАП).
По думите ѝ стойността ще се определи в зависимост от това на каква цена са участвали превозвачите в обществените поръчки.
Например в Благоевград цената на обществената поръчка е била 0,80 лв. В момента градският билет там е поскъпнал с 50 процента и струва 1,20 лв. Най-вероятно във времето стойността ще бъде изравнена навсякъде до 1,50 лв., прогнозира Милтенова.
„Секторът все още не може да се възстанови от пандемията,
ситуацията допълнително е утежнена от високите цени на горивата. Цената на градските превози, която е фиксирана още 2015-2017 г., не е променяна повече от 5-7 години на отделните места“, поясни Милтенова. Тя допълни, че
в момента цената на метановото гориво е с 200 процента по-висока
спрямо 2019 г., на дизеловото гориво вече е около 3 лв., очаква се скоро да надхвърли тази стойност. Като следствие са поскъпнали всички консумативи като гуми, смазочни материали, резервни части, поддръжка, застраховки и т.н.
Предстои увеличение на минималната работна заплата от 1 април,
съответно ще се завишат и осигурителните вноски, посочи Милтенова. Според нея като цяло инфлацията се отразява много негативно на сектора и единственият вариант в момента е увеличение на цените, след като в бюджета не са предвидени средства за подпомагане на автобусния бранш. По градските автобусни линии и високопланинските такива са предвидени субсидии, но те са разчетени на база 2021 г., така че няма да бъдат достатъчни, смятат превозвачите.
На национално ниво средно около 30 процента ще бъде увеличението на междуселищните превози,
каза Милтенова. То ще се определи от цените, на които досега е извършван превозът, също и от стойността, при която превозвачите са кандидатствали и участвали в обществените поръчки. „Ние освен увеличение на цената, търсим и социална справедливост в случая“, заяви председателят на КАП.
По думите ѝ, ако се базира на пазарната цена, градският билет трябва да бъде 3 лв.
Това обаче е неприемливо и недопустимо да се случи, защото съотнесено към трудовите възнаграждения и пенсиите на хората, подобна цена е непосилна за българския потребител и услугата няма да бъде ползвана, смятат от бранша. „Опитваме се да балансираме увеличението да не се отрази толкова шоково на хората, затова по междуселищните линии ще бъде от 0,50 лв. до 1 лв.“, уточни Милтенова.
По републиканска транспортна схема съответно завишението ще бъде малко по-голямо.
Например Благоевград – София е с 20 процента, или 2 лв., изразено в пари. Билетът досега е бил 10 лв., става 12 лв. По направлението Перник – София също ще се пътува с 20 процента по-скъп билет, защото от 3 лв. става 3,60 лв.
В момента поетапно се увеличават цените,
след разговори между съответните превозвачи и общината – възложител. В Перник ще влязат от 15 март, вече са вдигнати в Благоевград, Стара Загора, Момчилград, Севлиево, вероятно до 1 април ще бъдат увеличени навсякъде, каза Милтенова.
Браншът продължава да се свива и въпреки увеличението на цената на билета много населени места ще останат без транспорт,
предупреди председателят на КАП. Според нея дори с това увеличение загубите не могат да се компенсират. Само в Плевен за девет автобусни линии превозвачите са подали уведомление в общината и от 1 април ще преустановят превозите. Следващата седмица предстои превозвачите от Русе да уведомят общината кои са линиите, които ще преустановят да изпълняват поради липса на пътници, каза Милтенова. Баланс може да се получи единствено с намеса на държавата, определят от КАП.
На територията на страната има 15 000 автобуса.
You must be logged in to post a comment.