Този въпрос си задавам вече няколко дни, защото редакционният ни телефон прегрява от обажданията на недоволни пътници. С новата транспортна схема и смяната на единия от превозвачите в Ямбол сякаш настана апокалипсис в градския транспорт. Първо промениха маршрутите на една от най-масовите линии, после съкратиха курсовете на всички останали. Ама така ги съкратиха, че хората взеха да се питат има ли автобуси в Ямбол.
За това, че са стари, студени и раздрънкани изобщо няма да отварям дума. За „модерните“ и супер нефункционални спирки – тоже. За фирма „Юнион Ивкони“ в чичко Гугъл има достатъчно истории, които „може да ви докарат до тих ужас“. Така че и тук съм пас.
Но се чудя какво да отговарям на хората, които не спират да звънят и да питат защо мръзнат с часове по спирките в очакване на какъвто и да е автобус. Ако нямаше да прозвучи грубо бих им казала – ами питайте в общината, защо питате журналистите? Но после си мисля – ами защото и те като нас нямат достъп до онази бяла сграда /освен ако не става въпрос за плащане на данъци и такси/, а докато някой благоволи им отговори току- виж изтекъл 10-годишният договор на фирмата с общината /шегичка :)/.
Не питайте, ще ги посъветвам. Защото и да питате – Нищо! Стойте си по спирките в очакване на пролетта. За да се стопли. И тогава пак ще си чакате, но вече няма да мръзнете, нито дъжд да ви вали ПОД „модерните“ и скъпи съоръжения. Така де, колко зима е.
А и до пролетта вече ще ви е омръзнало да мрънкате.
***
Малко история от преди близо 6 години. Съобщението е от официалния сайт на общината, а вие „открийте десетте разлики“.
„Община Ямбол сключи договор за обслужването на пакет от осем автобусни линии от общинската транспортна схема. Договорът гарантира високото качество на градския транспорт, с наличието на съвременни автобуси и възможност за пълен контрол от страна на възложителя.
Линиите с номера 1, 13, 13а, 20, 20а, 23, 25, 25а ще се обслужват от софийската фирма „Юнион ивкони”, чиито автобуси и до момента извършваха курсове по маршрутите – до избор на превозвач. Срокът на договора е десет години, считано от 7 април 2011 г. Превозвачът се задължава да поддържа средна възраст от 72 месеца на автобусния парк, като възрастта на всеки един от автобусите не бива да надвишава 96 месеца. Фирмата се задължава още да закупи и монтира за своя сметка GPS устройства в автобусите, с възможност за измерване на температурата в салона. Монтирането на GPS устройствата ще допринесе за максимален контрол при спазване на разписанието и условията по време на пътуването. Предвижда се да бъдат извършвани медицински прегледи на водачите и технически прегледи на автобусите преди всеки курс.
В клаузите на договора са залегнали санкции при неспазване на разписанието, както и възможност за прекратяване на договора при системно нарушаване на разпоредбите му.
Договорът е поредна стъпка в усилията по оптимизиране на градския транспорт, които общината полага вече трета година. Още в началото на мандата бе изготвено детайлно разписание на всички линии. Кметът Георги Славов изиска автобусите да бъдат оборудвани с GPS устройства за максимален контрол. За неспазване условията по договора и използване на автобуси над допустимата възраст бяха прекратени отношенията с предишния превозвач – „Никан лайн”. С подписването на новия договор ще се увеличи възможността за оптимизиране на разписанието спрямо нови условия в различни краища на общината – индустриална зона, нови търговски обекти и други.“
***
Шест години след този договор фирма „Юнион Ивкони е на път да се превърне в единствения превозвач в градския транспорт на Ямбол. От началото на годината нейни водачи вече изпълняват курсовете и по останалите линии – 2, 5 и 16, които доскоро бяха задължение на „Ямболбус“. Фирмата беше посочена за изпълнител на обществената поръчка “ Обществен пътнически превоз по автобусни линии от утвърдената транспортна схема на община Ямбол”, обявена от общината през миналата година. За този пакет от линии кандидатства и сдружението на частните превозвачи „Ямболбус“, но не беше допуснато до втория етап. Към момента тече обжалване на процедурата.
Красимира Харутюнян
You must be logged in to post a comment.