Скандал в Одрин заради реклами на български

 

Казус с плакати на български, в които няма нито една турска дума, възмути кмета на Одрин, съобщава 24rodopi.com.

Кметът на Одрин Реджеп Гюркан поиска да се създаде комисия за разследване на множащите се български табели и плакати в града. Търговците се защитиха с аргумента, че надписите са полезни, за да ориентират правилно клиентите.

Поради обезценяването на турската лира спрямо еврото и лева, все повече туристи от България идват в Турция на пазар. Одрин е първата спирка на българските туристи. Броят на българите от миналата седмица значително нарасна, защото пътуването вече се осъществява само с лична карта. 

Българите, които идват в града с частни превозни средства и туристически автобуси, в последно време предпочитат магазините пред пазарите, защото качеството и цените са по-ясни. С увеличаването на потока клиенти от България, местните търговци окачиха табели на български език по магазините си. 

Някои компании дори имат рекламни билбордове само на български по големите булеварди и входовете на града.

Увеличаването на българските табели в областния център създаде противоречия в обществеността. Въпросът беше повдигнат и на заседание на общинския съвет Одрин.

Кметът на Реджеп Гюркан заяви, че няма нито една турска дума по въпросните плакати и че трябва да се въведат регламенти. Той изрази мнение, че трябва да се създаде комисия по темата.

Гюркан заяви: „Както знаете, в Одрин имаме много чуждестранни посетители в последните месеци. Някои от тях идват за туризъм и някои от тях идват с цел пазаруване. С увеличаването на търговската дейност тук цените на стоките в Одрин се покачват. От една страна и нашите хора не са доволни от тази ситуация, но търговците твърдят, че българите са тези, които поддържат икономиката на района. Започнахме да виждаме плакати, на които няма нито една турска фраза. Те са неразбираеми за живеещите в района.

Предлагам да се създаде комисия в общината по отношение на това, тази комисия да работи по отношение на законодателството, да изслуша експертите, ако е необходимо, и да вземем решение по този въпрос през следващите месеци. Градът ни се нуждае от категорично решение и правила в това отношение. Защото най-важната от общите ценности на нацията е езикът. Ако си загубиш езика, губиш всичко.“

Гюркан заяви, че няма абсолютно никакви оплаквания за идването на български граждани в града: „Необходимо е да определим стандарт. Видяхме билборд с губернатора на района миналата година, но беше на друг език. Няма нито една дума турски. Рекламните пана трябва да имат същата информация и на турски език, за да са разбираеми и за нас.“

Търговецът на дрехи Метин Барманбай заявяви, че има много български плакати, окачени в магазините в града. Той смята, че дискусията е ненужна. „Най-добрите купувачи сега са нашите клиенти от България. Имаме достатъчно реклами и на турски, и на български. Ние сме търговците, които плащат най-много данък реклама на квадратен метър. Община Одрин трябва първо да се справи с другите нужди на хората“, заключи той.