Рекорден ръст на платените през 2022 г. просрочени задължения, отчете Националната агенция за приходите. Над 5 млрд. лв. данъци и осигурителни вноски са събрани през изминалата година в резултат на усилията на публичните изпълнители, служителите в Кол центъра и инспекторите по приходите в НАП, което е с почти 30 % повече в сравнение с 2021 г. По-високата събираемост се дължи на ранното уведомяване на гражданите и фирмите, които са пропуснали да платят в пълен размер публичните си дългове, проактивната комуникация и партньорския подход, прилаган от НАП. При трайна липса на съдействие и плащане от страна на длъжниците обаче се стига до търгове за продажба на имуществото, а в някои случаи се търси отговорност за дълговете лично и от управителите на задлъжнелите фирми. Ямболските публични изпълнители са събрали за бюджета 8 404 091 лева, от които 107 хиляди след проведени 24 търга за продажба на имущество.
Над 348 млн. лв. са просрочените задължения, събрани от НАП през 2022 г., от изпълнители на обществени поръчки и други получатели на държавни и общински средства. Благодарение на автоматизирана система на МФ, всички органи уведомяват приходната агенция преди да платят и проверяват дали изпълнителите на поръчките имат публични задължения. При наличие на задължения, публичен изпълнител на НАП може да използва цялата или част от сумата на плащането за погасяване на дълговете към фиска.
От приходната агенция препоръчват на гражданите и фирмите да ползват е-услугите на НАП с ПИК или КЕП, за да проверят дали имат задължения и какъв е актуалният им размер. В случаите на образувано изпълнително производство, клиентите, които изпитват финансови затруднения, могат да се обърнат към компетентния публичен изпълнител, за да обсъдят подходящи мерки за обезпечаване и заплащане на просрочените задължения.
В офиса на НАП Ямбол от началото на годината са обслужени над 60 хиляди души, като най-много -25 хиляди от тях, са поискали изясняване на здравния си статус, плащали са здравни осигуровки или са подавали заявления за напускане и завръщане в страната.
Обслужени са над 200 жители на област Ямбол с увреден слух. Услугата дава възможност за жестомимичен превод в реално време, което прави улеснено обслужването на хората в неравностойно положение. Друго удобство за гражданите е плащането през ПОС терминал, където не се удържат такси. Чрез устройството са направили плащане 17 хиляди ямболии. Близо 10 000 жители на областта са подали декларации, а 1200 души са поискали издаването на електронни документи.
Средното време за обслужването на един клиент на гишетата в салона е малко над 5 минути, отчетено чрез системата за управление на опашките.
Все повече клиенти ползват електронните услуги на НАП, които са на разположение 24/7 в Портала за е-услуги на приходната агенция. Гражданите могат да направят справка за здравноосигурителния си статус, както и да проверят периодите, за които им липсват здравноосигурителни вноски, чрез електронната услуга на НАП, която е със свободен достъп в е-портала на НАП .
Справка за здравния статус клиентите на администрацията могат да направят и на телефон: 0700 18 700 /на цена по тарифата на съответния оператор/. Услугата е автоматична и изисква само въвеждане на ЕГН чрез клавиатурата на телефона. Освен това системата дава данни и за всички месеци и години, за които не са платени задължителните здравноосигурителни вноски. Справката за здравноосигурителен статус по телефона работи 7 дни в седмицата, 24 часа на ден.
You must be logged in to post a comment.